George Tsibani
A
literature review of the Water Services education and training needs
of councillors in local authorities within the context of developmental
local government agenda with special reference to the Northern Cape
Province
Hierdie studie beskryf en ontleed die behoefte aan
onderwys en opleiding (E&T) by raadslede in plaaslike owerhede in
die Noord-Kaap, om hul moeilike taak te kan verrig in 'n veranderende
beleidsomgewing in Suid Afrika. Die studie besin daaroor dat daar
waarskynlik gedurende die oorgangstydperk vanaf 1994 tot 2003 en ook
daarna, 'n tekort aan bevoedgheid om hul funksies te vervul, by heelwat
plaaslike owerhede in die Noord-Kaap bestaan. Dit is deels 'n gevolg
daarvan dat nuwe verantwoordelikhede op die skouers van die rolspelers
en raadslede in plaaslike owerhede geplaas word. Die nuwe rol van
raadslede word herdefinieer vanaf verteenwoordiging na verantwoording
en optrede; "from resemblance to responsibility and responsiveness"
(Sartori 1968: 465).
Vier belangrike areas waar onderwys- en opleidingsbehoeftes
ten opsigte van die leierskapsprofiel van Raadslede bestaan, is op
grond van ‘n literatuur-oorsig geïdentifiseer:
· die belangrikheid daarvan om beleid- en besigheidsaspekte
van die lewering van waterdienste te verstaan teen die agtergrond
van desentralisering en stelselmatige afwenteling van magte en funksies
na die plaaslike owerheidsvlak;
· die behoefte wat bestaan aan bestuurs- en beplanningsvaardighede
met betrekking tot waterdienste en water-ekonomiese aspekte;
· ‘n begrip van die rol van die plaaslike gemeenskap
in beplanning en uitvoer van ontwikkelingsprojekte vir die lewering
van waterdienste;
· konflikhanteringsvaardighede.
Na aanleiding van die getuienis uit hierdie literatuurstudie
word dit duidelik dat die heersende reaksie- en besluitnemingstyle
van Plaaslike Owerheid (LG) wat spruit uit beginsels van organisasie
ontwerp (OD) wat dateer uit die vorige eeu en die staatsdienservaring
en -denke van daardie era, nie die komplekse veranderlikes van die
nuwe Plaaslike Owerheid Ontwikkelingsagenda (LGDA) kan verduidelik
of aanspreek nie, en dus nie geskik is om 'n dreigende krisis in die
Noordkaap te af te weer nie.
Om waterdienste in die toekoms as 'n voertuig vir
die opheffing van agtergeblewe gemeenskappe te kan gebruik, veral
op plaaslike owerheidsvlak, is dit belangrik dat huidige en toekomstige
raadslede deur middel van effektiewe onderwys - en opleidingstrategieë
toegerus word met water-ekonomie kennis en vaardighede. Sodoende sal
hulle die komplekse uitdagings wat aan hulle gestel word, die hoof
kan bied. 'n Aksie-gerigte strategie gefundeer op 'n uitkomsgebaseerde
(OBE) kurrikulum, word voorgestel as plaasvervanger vir die huidige
tradisionele onderwysbenadering in die Noord-Kaap. Dit is duidelik
uit die outeur se interpretasie en ontleding van LGDA veranderlikes,
dat die geïdentifiseerde onderwys- en opleidings behoeftes en gapings
'n heeltemal nuwe benadering vereis. Dié benadering behels 'n deurdagte
heroriëntering tot opleidingsprogramme vir raadslede in plaaslike
owerhede (LG) in die Noord-Kaap. Die studie dra by tot die sosiologie
van plaaslike owerheidstudie, en wys op die vaardighede, vermoëns
en innovasie-eienskappe van raadslede wat benodig word om die kompleksiteit
van LGDA en die uitdagings in plaaslike owerhede aan te spreek.
Ten slotte is die studie nie bedoel om volledig te
wees nie maar om wel 'n bydrae te lewer tot die onderwys- en opleidingsinisiatiewe
wat voortspruit uit die aksies van belanghebbendes in die water sektor
in ooreenstemming met die Wet op Vaardigheidsontwikkeling (1998) en
SAKWA (1995).
Terug
na bo