Praat my media-taal

Kerkdienste dra die stigma dat hulle “oude doos” en formeel kan wees.
Jongmense gaan nie huis toe skryf oor ’n orrel nie. Inteendeel, die orrel gaan hulle waarskynlik by
die huis laat bly. Rozanne Els stel ondersoek in na die toenemende gebruik van multimedia in
kerkdienste en wat dit beteken vir leë kerkbanke.


Ek en jy is media-afhanklik. Die moderne mens word oorweldig deur beeld en klank in elke beskikbare
medium. Hoe meer mense kry, hoe meer wil hulle hê. Die samelewing se media-afhanklikheid neem toe soos hul behoefte na media toeneem. Die media beïnvloed hoe jy die wêreld ervaar en selfs meer: hoe jy dit wíl ervaar. Ds. Theo Geyser, hoofleraar van Stellenbosch Gemeente, meen die media skep ’n wêreld waarby die kerk móét aanpas – as dit wil oorleef. Die kerk verander deurentyd om die veranderende behoeftes en vereistes van die samelewing, soos deur die media bemiddel, te ontmoet. Die media skep dus die realiteit waarby die kerk moet aanpas om verstaan te word.
Óf hulle dit moet doen, is nie meer ’n keuse nie. Media-afhanklikheid maak dit ’n vereiste om die boodskap oor te dra op ’n manier wat nie vreemd is vir die samelewing se kultuur nie.

Dít word egter al duisende jare gedoen, verseker Theo ’n mens. Hy haal Paulus aan in 1 Korintiërs 9: “Vir die Jode het ek soos ’n Jood geword om Jode te wen. Vir almal het ek alles geword om in elk geval sommige te red.”
Theo is vasbeslote dat wat belangrik is, is om die bood-skap van Christus oor te dra. Solank dít gedoen word, maak die manier waarop jy dit doen, nie saak nie. ’n Britse joernalis, Denise Winterman, sê in BBC News Magazine: “Sitting in a church doesn’t make you a Christian any more than sitting in a car park makes you a car.”
Die vraag is eerder hoe suksesvol kerke is om wél die boodskap oor te dra, veral tydens die diens. Die redes
waarom mense kerk bywoon, is relatief – deesdae hang dit af van wat vir jóú werk.

Ds. Pieter Roeloffse, hoof van kreatiewe sake by Stellenbosch Gemeente, sê ons moet aanvaar “verskillende goed praat harder met verskillende mense”.
In die Bybel vertel Jesus Sy boodskap deur stories, op ’n manier wat relevant was vir die mense van Sy tyd. Vandag moet kerke ook praat in ’n taal wat relevant is. Selfs al is dit via baskitare en ’n tromstel.
Ja, meen Pieter, die samelewing word beïnvloed deur die media-afhanklike wêreld waarin ons leef. “Ons raak gefrustreerd as ons Rambo kyk, want ons het intussen gewoond geraak aan die bevrediging van spesiale effekte in nuwemedia-gelaaide rolprente.” Net só is die tradisionele kerkdiens ’n frustrasie vir ’n media-afhanklike generasie. Dáárom, sê hy, is “multimedia ’n brug wat Bybelse vreemdhede laat grondvat in ons lewens”.
Maar, sê Pieter, die kerk moet pro-aktief eerder as reaktief wees, en daar moet gewaak word teen heeltyd vorm rondom die media en die behoeftes wat deur húlle geskep word. Die gevaar, volgens Pieter, is wanneer ons afhanklik raak van multimedia in die kerk – wanneer die kerk mense se Sondag-vermaak word. Theo verskil van hom en sê daar hoef nie ’n streep getrek te word ten opsigte van wat mense wil hê die kerk vir hulle moet wees nie – “die kerk moet aan mense se behoeftes voldoen”.

Beteken dit kerkdienste word “produkte” waarvan verbruikers kan kies en keur? En dalk ander produkte op die rak kies wat hulle kan weglok? Is dié nuwe multimedia-gelaaide dienste dus volhoubaar en geloofwaardig genoeg om die verbruiker te behou?
Theo voel mense moenie ’n “either/or-denkpatroon daaroor hê nie”. Volgens hom beteken kommunikasie ook om te vermaak. Al wat verskil, is die manier waarop dit gedoen word. Die gevaar is as vermaak die boodskap oorskadu – as mense begin kerk toe gaan vir die aantreklike man agter die tromme eerder as die boodskap. En om vermaak gelyk te stel aan God. Daarom, meen Theo, word geloofwaardigheid net gestroop as vermaak die doel is, maar nie as dit die middele tot die doel is nie. Kritiek daarteen is egter te verwagte, want “ons wil altyd reëls en dogmas neerlê wat vir ons sê: ‘dít is reg’ en ‘dít is verkeerd’”.

Wanneer mense keuses maak, ook ten opsigte van waar en hoe hulle loof en prys, is die bevrediging van begeerte ’n menslike faktor.
Die feit dat die media en godsdiens mekaar gebruik, is ’n vereiste van die kulturele realiteit van die tyd. Die media is ’n groter sosialiseringsagent van die samelewing as ooit tevore – mediagebruik is hemelshoog en generasies word groot in ’n era van visuele stimulering. ’n Liniêre boodskap blyk nou volksvreemd in die hedendaagse aanbiddingstyl te wees. Professor Stewart Hoover, ’n joernalistiekdosent aan die Universiteit van Colorado-Bouldor, het dié argument saamgevat tydens ’n openbare lesing oor media en teologie in 1997: “A religious tradition that has little or nothing to look at, listen to and touch, cannot sustain us for very long.” SMF