Die Klets is deur die Kerk

Na ’n wyd gepubliseerde skeiding tussen Die Kerkbode en die webwerf Kletskerk, is dié geselsruimte steeds springlewendig en gesond. Jean Oosthuizen het vir Joanita Cillié vertel van die merkwaardige groei van dié webwerf – waar gelowiges en ongelowiges hul vrese, hartseer en blydskap met mekaar deel.


“Ek het steeds Die Burger se plakkaat met die woorde ‘Kletskerk vandag gesluit?’ in my kantoor.”
Dit is net ná 17:00 op ’n wintersdag. Die man voor my is Jean Oosthuizen, moderator en stigter van Kletskerk. Ons soek warmte voor die kaggel in ’n Stellenbosse eetplek. Ons gespreksonderwerp oor ’n koppie koffie is Kletskerk en die webwerf se nuwe lewe.
Waar dit gelyk het asof Kletskerk se deure gesluit sal word, het dit soos ’n feniks uit die as verrys, ’n nuwe fondasie – ’n webwerf van sy eie – is geskep.
Voorheen die geselsruimte op die webwerf van Die Kerkbode, waar Jean ’n joernalis is, is Kletskerk ’n plek waar gelowiges en ongelowiges met mekaar kan debatteer oor enigiets onder die son. En gesprekke vind altyd hul pad terug na een onderwerp: geloof.
Dinge het egter kort ná die ontstaan in 2005 begin warm raak, want op dié webwerf word “robuuste debatte” gevoer. Die Kerkbode – en dus ook die NG Kerk – het hulle van die webbwerf gedistansieer ná hulle gevoel het die artikels en gesprekke wat gevoer word, ruk handuit. Alle skakels van
Die Kerkbode se webwerf na Kletskerk is mettertyd verwyder.
Jean, wat voorheen ’n politieke korrespondent by Gautengse dagblaaie was en later joernalis by die SAUK, sê hy probeer om die besprekings so min as moontlik te reguleer. Hy meen die webwerf en sy gespreksgenote moet eintlik sélf die reëls maak.

Die vryskutjoernalis en voormalige godsdiens- verslaggewer van Die Burger, Johannes de Villiers, het onlangs op sy blog geskryf: “Self neem ek nie deel nie, want ek probeer minder vloek en ek wil self nie gevloek word nie”. Hierop het Jean Kletskerkers vermaan: “Ek hoop die vloekendes hier neem kennis dat hulle goeie insette mis as gevolg van hul aanhoudende gevloek.”
Vra hom hieroor uit, en hy skud sy kop.
“Dit is ’n plek waar mense gáán vloek en godslasterlik wees. Dis soos ’n dorp se markplein of die Kaapse Parade – goed en sleg vermeng. Wanneer ’n leser nie van iets hou nie, moet hy maar net aanblaai.”
Jean het wel onlangs twee inskrywings wat ’n “bietjie te erg” was afgehaal – hy kan ook sommige gebruikers se toegang tot die webwerf blok (indien hulle té veel kwytraak), maar dit is die uitsondering op die reël.
“In Moreletapark was daar een ou en toe die gemeente het gekla oor die taalgebruik. Dan was daar ook ’n ou in Pietermaritzburg wat ongelukkig was.”
Dié gebeure het die NG Kerk se besluit om hulle nie meer met Kletskerk te assosieer nie, voorafgegaan.
“Dis die kerk se loss,” sê hy. “Dit was tot Kletskerk se voordeel. Die een ou wat ge-moan het se naam is Oom Cor. Deur al die mediablootstelling wat Kletskerk hierdeur gekry het, het hy meer vir die webblad gedoen as wat enige advertensie ooit sou kon.”

Alhoewel Kletskerk volgens hom al van die begin af “geboom” het, het die aantal besoekers verdubbel nadat die stories die
koerante gehaal het. Die groei het nie gestop nie, en in Mei vanjaar is die hoogste getal besoekers in die geskiedenis van Kletskerk aangeteken.
Die meerderheid mense het deur die groot bohaai in koerante en tydskrifte daarvan te hore gekom. Jean vertel ongeveer 80 persent van die geregistreerde Kletskerkers, wat onlangs bymekaar gekom het vir ’n braai, het ook so van die webwerf te hore gekom. Stories oor die skeiding is in tydskrifte soos Insig, Lééf en Vrouekeur gepubliseer.
Daar was ook artikels in die Afrikaanse koerante, asook in By, Saterdag-bylae van die Afrikaanse susterpublikasies.
Op Die Kerkbode se webwerf is ’n meningspeiling gedoen om te bepaal wat die gebruikers van Kletskerk oor die verwydering van die skakel dink. Meer as tweehonderd mense het gestem.
Nagenoeg 60 persent was jammer daaroor, terwyl 30 persent hul kruisie vír die verwydering van die skakel getrek het. Hierdie onderwerp was een van dié wat die meeste reaksie (in vergelyking met ander meningspeilings wat op die webwerf gedoen is) uitgelok het.
Waar ’n mens moontlik iemand sou verwag wat dalk verbitterd is, is Jean presies die teenoorgestelde. Hy sal selfs wil hê die skakels moet teruggeplaas word na Die Kerkbode se webwerf, indien die kerk dit sou wou hê. Hy voel die kerk begaan ’n groot fout deur nie na die debatte wat gevoer word, te luister nie.
“Die kerk moet leer dat debat nie gesmoor kan word nie. Hoe op dees aarde gaan gelowige mense weet waaroor ongelowiges dink as hulle nie face to face wil debatteer nie en eerder eenkant in die hoekie gaan sit?”
Hy vertel talle predikante besoek ook die webwerf en leer daaruit. “Predikante wat deelneem, word verwelkom, want dit is belangrik vir mense om te besef hulle het ook vrae en onsekerhede. Een predikant het onlangs selfs gesê hy voel Kletskerk se debatte moet verpligte leesstof vir alle teologiestudente en selfs teoloë wees.”

Nadat hy die LitNet-debat oor godsdiens begin volg het, het Jean die leemte in Christelike kletskamers geïdentifiseer en besluit om Kletskerk op Die Kerkbode se webwerf te begin.
Jean sien die webwerf as ’n plek waar mense eerlik met mekaar kan gesels. Daar is al oor die 100 000 artikels gepubliseer, en daar is reeds meer as 1 000 gebruikers geregistreer. Die gemiddelde “Kletskerkers” is in hul vroeë dertigs en is professionele mense van regoor Suid-Afrika sowel as oorsee. Daar is tans ’n gelyke mengsel van gelowiges en ongelowiges.
Jean vertel hy het voor die begin van Kletskerk ’n wanopvatting oor ongelowiges gehad. “Ek het agtergekom alhoewel hulle anders glo, sommige van hulle die greatste mense ooit is.”
Wat die webwerf selfs meer uniek maak, is dat interaksie nie slegs tot die kuberruimte beperk word nie. Daar is reeds ’n paar Kletskerk-partytjies by van die lede se huise gehou. Die eerste was in Somerset-Wes, waar Jean ook woon. Ander het reg oor die land gevolg – van Oudtshoorn tydens die KKNK, tot in Pretoria tydens die sitting van die NG Kerk se Algemene Sinode.

Wat ongewoon van dié partytjies is, is die feit dat mense wat mekaar in die kuberruimte openlik kritiseer en veg oor wat hulle glo, nie
skaam is om mekaar te ontmoet en in die oë te kyk nie. Dít nadat hulle allerlei opmerkings vanuit die veilige hawe van
’n skuilnaam kwytgeraak het.
“Die mure val weg en almal kuier saam,” sê Jean. “Een van die ongelowiges het sy vrou deur Kletskerk ontmoet. Die mense deel ongelooflike stories met mekaar. Onderling baklei hulle soos kat en hond, maar op die ou einde skep dit die gevoel van ‘ons loop híér kerk’.”
“Die tyd van ’n predikant wat voor ’n gemeente staan en vir die lidmate preek, is verby. Deesdae wil mense engage en vrae vra. Hulle wil debatteer oor kwessies.”
Jean voel die toekoms hou baie vir dié webwerf in. “Op dié stadium loop Kletskerk sy eie pad, en staan op sy eie voete.” Dit bestaan nou as ’n webwerf in sy eie reg en daarom hoef Jean aan niemand verantwoording te doen oor die besprekings nie, soos in die verlede met Die Kerkbode.
Hy bestuur die webwerf tans alleen in sy vrye tyd, en hoewel dit baie van sy tyd in beslag neem, verkies hy dit só. Kletskerk hou hom op hoogte van alle nuwe ontwikkelinge en daarom vul dit sy werk by Die Kerkbode aan, in plaas daarvan om daarop inbreuk te maak.
Indien dit in die toekoms onmoontlik word om dit alleen te doen, sal hy nie skroom om nog ’n moderator te kry wat hom kan help om die gesprekke in toom te hou nie. Hy dink egter nie dit sal sommer gebeur nie.
Jean vou sy hande saam en kyk my in die oë wanneer hy sê: “Godsdiens is deel van ’n ou se lewe en dit sal oor die eeue heen so wees. Ek wil hê Kletskerk moet ’n brugbouer wees. Een wat help brûe bou tussen mense van verskillende agtergronde.” SMF