2008 voorgraadse programme en modules
Voorgraadse
sosiologie modules word in 'n graadprogram-konteks geneem: elke
program is voorskriftelik oor watter modules vir 'n spesifieke program
geneem kan word. Vir meer inligting oor hoe programme gestruktureer
word en watter module-opsies vir elke program beskikbaar is, sien
die webwerf vir voornemende studente. Informele
beskrywings van die voorgraadse modules van die departement sosiologie
word vervolgens gegee. Vir meer tegniese inligting oor aspekte soos
vakkodes en kredietwaardes vir spesifieke modules, sien die jaarboek
van die Fakulteit Lettere.
114 - Inleiding tot sosiologie
In hierdie module word 'n inleiding tot sosiologie as vakgebied
verskaf. Studente word aan die sosiologiese perspektief blootgestel
wat poog om met nuwe oë te kyk en anders te dink oor aspekte
van die samelewing wat as voor-die-hand liggend voorkom. Wat inhoude
betref, word ondersoek ingestel na die spesifieke kenmerke van menslike
sosiale patrone met 'n klem op kultuur, samelewing en sosiale interaksie.
Ander kerntemas wat in die module gedek word sluit in sosialisering,
sosiale stratifikasie, gender en demografie. Ons studente kom van
uiteenlopende studie-rigtings wat wissel van die sosiale wetenskappe,
sportwetenskap tot die gesondheidswetenskappe. In die lig hiervan
doen ons dosente moeite om interdissiplinêre insigte na die
lesinglokaal te bring. Behalwe die teoretiese fokus van die module,
geniet vaardigheidsontwikkeling ook prioriteit in hierdie module,
naamlik die ontwikkeling van akademiese skryfvaardighede en die
vaslegging van studie-metodes.
142 - Sosiale instellings
Het jy geweet dat mans in Suid-Afrika wetlik toegelaat word
om meer as een vrou te trou? En dat die oorgrote meerderheid gesinne
in Suid-Afrika nie uit twee ouers en hul kinders bestaan nie? Dink
jy dat Suid-Afrika se openbare onderwysstelsel so aan't agteruitgaan
is dat jy eendag jou kinders na 'n private skool sal moet stuur
om hulle hoegenaamd 'n kans in die lewe te bied? Lyk dit ook vir
jou of die kerkbanke al hoe leër word, en het jy jouself al
afgevra waarom dit die geval is? Kwessies soos dié word bespreek
in die eerstejaarsmodule, Sosiologie 142, wat drie sosiale instellings,
nl. die gesin, onderwys en godsdiens, van alle kante bestudeer.
Hulle word bespreek in terme van die voordele wat hulle vir die
samelewing inhou (bv. godsdiens verseker dat mense die "reëls",
oftewel norms en waardes, van hul samelewing nakom), maar ook in
terme van die nadelige uitwerkings wat hulle op bepaalde groepe
in 'n samelwing kan hê (bv. feministe se argument dat die
huwelik nadelig vir vroue is, omdat dit hul ondergeskikte status
in die samelewing in stand hou).
Sosiale
instellings is nie staties nie, maar verander voortdurend. Dus is
dit ook die doel van Sosiologie 142 om aan studente insig te bied
oor tendense in hierdie instellings, soos die toename in gesinne
met slegs 'n vrou as enkelouer, die toenemende gebruik van informasietegnologie
in skole, of die verhoogde belangstelling in "alternatiewe
godsdienste", om slegs 'n paar te noem. Die fokus in die module
as 'n geheel val op die uitdagings wat hierdie veranderinge aan
samelewings soos Suid-Afrika - en by implikasie sosioloë -
stel.
152 - Sosiale verandering
Die basiese sosiologiese aanname is dat mense gevorm word deur
die samelewing en sosiale omstandighede. In die meeste gevalle is
ons nie bewus van hierdie eksterne invloede van die samelewing op
ons eie lewens nie. Oor die algemeen fokus die meeste sosiologie
kursusse op sosiale verandering in die algemeen. In hierdie module
word die begrip en proses van sosiale verandering op sigself in
diepte bestudeer en toegepas binne geselekteerde temas. Die fokus
van die module is dan op die impak van sosiale verandering op die
breër samelewingsvlak ('n makro-fokus), met klem op die impak
van globale veranderings op die Suid-Afrikaanse samelewing. Nadat
die groter prentjie onder bespreking was, word daar verder gefokus
op die impak en betekenis van sulke veranderinge op die vlak van
daaglikse sosiale interaksie ('n mikro-fokus). Hierdie proses maak
dit moontlik om die basiese sosiologiese aanname waarna hierbo verwys
word, duidelik en sistematies te illustreer.
Die
module stel studente eerstens bekend aan 'n teoretiese raamwerk
vir die meting en bestudering van sosiale verandering. Die rol van
innovasies, konflik, kapitalisme en die aksies van leiers as 'agente
van sosiale verandering' word ondersoek. In hierdie konteks is die
eerste tema wat bespreek word die impak van die Internet as die
belangrikste enkele agent van sosiale verandering op globale vlak
in vandag se Inligtingstydperk, wat ook 'n meganisme van verandering
op sigself geword het. Op 'n mikro-vlak word kwessies soos sosiale
isolasie, die totstandkoming van virtuele gemeenskappe, en 'images
of body, mind and self' as 'n gevolg van Internet gemediëerde
kommunikasie bespreek. Studente kry die geleentheid om aan 'n virtuele
gemeenskap deel te neem as toepassingsgedeelte van hierdie afdeling
van die module. Die tweede besprekingstema handel rondom die verstaan
van hoe MIV/VIGS die sosiale landskap op die globale-, nasionale-
en sosiale interaksie vlakke verander het. Op mikro-vlak word spesifieke
klem geplaas op gender- (insluitende 'n fokus op manlikheidstudies)
en jeugkwessies wat onstaan het as 'n gevolg van die globale MIV/VIGS
debat. Hierdie module is akademies uitdagend en vereis 'n hoë
vlak van selfwerksaamheid. Heelwat geleenthede word in hierdie module
gebied vir deelname en selfeksplorasie.
162 - Sosiaal-antropologiese perspektiewe
op samelewing en kultuur
Hierdie inleidende kursus stel die antropologie as vakgebied bekend.
Die vrae wat aandag geniet, is onder andere: wat behels die vakgebied?
hoe doen die antropoloog navorsing in die veld? en: wat is die doel
van antropologiese werk? Sentrale begrippe in die vakgebied, soos
kultuur, etnosentrisme, rassisme, ens. kom ook aan die orde. Verder
bied hierdie kursus inleidende en vergelykende perspektiewe op verwantskap,
politiek, ekonomie, rituele en geloof. Die teoretiese materiaal
in hierdie kursus word, waar moontlik, met voorbeelde uit verskillende
kontekste (plattelands en stedelik, buitelands en binnelands) toegelig.
212 - Armoede en ontwikkeling
Jaarboek beskrywing: Die oorsprong en betekenis van 'ontwikkeling';
Die oorsake van armoede en onderontwikkeling; makro-strategieë vir ontwikkeling; ontwikkelingsinisiatiewe in Suid-Afrika vandag.
222 -
Misdaad, afwyking en sosiale beheer
Jaarboek beskrywing: Misdaad en afwyking as sosiale konstruksies.
Sosiologiese interpretasies, bv. misdaad in Suid-Afrika, interpersoonlike
geweld, verslawing. Sosiale beheer van misdaad en afwyking. Reaksies
van oortreders. Slagoffers van afwyking en/of misdaad.
242 -
Sosiologie van kommunikasie
Jaarboek beskrywing: Teoretiese perspektiewe op kommunikasie.
Die massamedia in 'n veranderde globale kultuur. Interpersoonlike
kommunikasie. Hantering van geselekteerde kommunikasieprobleme soos
kulturele diversiteit, taal en mag, televisie en geweld, beheer
oor die media, kommunikasie en ontwikkeling.
252 -
Bedryfsosiologie
Jaarboek beskrywing: Die kursus stel studente bekend aan sentrale
konsepte, temas en debatte binne die veld van bedryfsosiologie toegepas
op Suid-Afrika. Die ontwikkeling van bedryfsosiologie en omskrywing
van werk. Sosiologiese perspektiewe op werk en industrie. Bestuurskontrole,
arbeidsprosesse en organisasie van produksie. Nywerheidskonflik,
vakbonde en meganismes vir beslegting van konflik. Werkerdeelname
en demokratisering van die werkplek. Werkorganisasies: perspektiewe
en temas. Geselekteerde vraagstukke bv. 'gender' en die werkplek.
262 -
Sosiaal-antropologiese perspektiewe op Suid-Afrika
Die fokus in hierdie module is op die antropologie van die 'ander' met verwysing na klassieke Suider-Afrikaanse monografieë en strukturalistiese benaderings. 'n Ander fokuspunt is die dekonstruksie van die 'ander' met 'n fokus op die polities-ekonomiese benaderings in Suider-Afrika. 'n Derde fokus sluit die hantering van diversiteit in met spesifieke klem op die postmoderne wending in Suider-Afrikaanse studies.
Studente op derdejaarvlak maak 'n keuse tussen Sosiologie en Sosiale Antropologie as hoofvak. Sien die jaarboekinskrywings in hierdie verband.
SOSIOLOGIE DERDEJAAR MODULES
314 - Sosiologiese teorie
Jaarboek beskrywing: Sosiale kontekste van denke; historiese
ontwikkeling van sosiologiese denke; geselekteerde teoretiese perspektiewe
soos funksionalisme, kritiese sosiologie, Marxisme, simboliese interaksionisme,
feminisme, post-modernisme.
324 -
Politieke sosiologie
Jaarboek beskrywing: Basiese begrippe in die politieke sosiologie
soos burgerlike samelewing en die staat, soewereiniteit en burgerskap,
nasie en etniese groep, kulturele diversiteit; die globale konteks
van politieke gebeure; transisie van die Suid-Afrikaanse samelewing;
die nuwe Suid-Afrikaanse Grondwet.
344 -
Sosiologie van ekonomiese innovasie
Hierdie kursus fokus op 'n uiters belangrike uitdaging van die Suid-Afrikaanse ekonomie, nl. die behoefte aan meer en voortdurende innovasie. Laasgenoemde is 'n kernvereiste van alle besighede- hetsy in die landbou of die vervaardigingssektor- wat in vandag se internationale markte wil meeding. Studente word bekendgestel aan verskeie sosiologiese teorieë van innovasie, soos bv. Regulerings- en Sosiale Netwerk teorie. Binne hierdie teoretiese kontekste word sleutel konsepte soos Globale Kommoditeitskettings, Industriële Opgradering, post-Fordisme en Industriële Trosse behandel. Hierdie teoretiese en konseptuele gereedskap word toegepas op 'n geselekteerde bedryf van die Suid-Afrikaanse ekonomie om vir studente 'n tasbare idee te gee van die uitdagings wat daardie spesifieke bedryf in die gesig staar en wat gedoen moet word om dit te bemeester.
354 -
Gemeenskapsontwikkeling (diensleermodule)
Teoretiese perspektiewe op gemeenskapsontwikkeling;
die struktuur en werking van gemeenskappe; gemeenskapsdeelname en
-bemagtiging; rolspelers in die proses van gemeenskapsontwikkeling
(gemeenskappe, die staat en nie-regeringsorganisasies); opleiding
in gemeenskapsontwikkeling; bestuur en evaluasie van ontwikkelingsprojekte. Studente doen 30 uur diensleer (praktika) oor 'n tydperk van 6 weke.
364 -
Sosiale navorsing
Hierdie
module verskaf 'n inleiding tot hoe om sosiale navorsing te doen.
Die kennis wat studente deur middel van hierdie module sal verwerf,
behoort hulle in staat te stel om openbare inligting beter te kan
beoordeel, sowel as om self hoë kwaliteit inligting te versamel
en te ontleed. Hierdie vaardighede sal ook van waarde in die praktyk
wees.
SOSIALE ANTROPOLOGIE DERDEJAAR MODULES
314 - Teorie en debatte in sosiale antropologie
Historiese oorsig van die belangrikste teoretiese benaderings in Sosiale Antropologie sedert die 19e eeu. Sleuteldebatte in die vakgebied.
324 - Kultuur, mag en identiteit
Nasiebou en etnisiteit. Assimilasie, pluralisme, multikulturalisme in vergelykende perspektief. Globale ongelykhede en menseregte. Verskil en diversiteit in die burgerlike samelewing.
344 - Teorie en debatte in sosiale antropologie
Analise van geselekteerde etnografiese werk (Suid-Afrikaans en elders) aanduidend van die verskeidenheid benaderings tot die skryf van etnografie. Veldwerk en deelnemende waarneming as gevestigde tradisies. 'n Kleinskalige veldwerk- en skryfprojek.
354 - Die antropologie van ontwikkeling
Die kritiese dekonstruksie van ontwikkeling as diskoersen intervensie, met aandag aan onbedoelde gevolge en magsverhoudings.
334 -
Metodologie van sosiaal wetenskaplike navorsing
As metawetenskap behels hierdie module 'n refleksie oor die
aard en verloop van navorsing in die sosiale wetenskappe oor die
algemeen, ten einde as grondslag vir vakspesifieke toepassings dien.
Die doel van die module is dus om studente in te lei en 'n oorsig
te gee van epistemologiese en metodologiese debatte rondom die sosiale
wetenskappe. Die fokus is op sleutelbegrippe in sosiaalwetenskaplike
navorsing soos waarheid, objektiwtiet, geldigheid, deduksie, induksie,
teorie, hipotese, ens. Die oogmerk is ook om aan studente 'n samehangende
konseptuele raamwerk te gee waarbinne hul sin kan maak van die sleutel
metodologiese onderskeidinge ten einde 'n beter begrip van sosiaalwetenskaplike
navorsing te verkry.
364 - Inleiding tot wetenskap en tegnologiestudies
Hierdie metawetenskap is daarop gemik om studente te voorsien van 'n inleiding tot die interdissiplinêre terrein van wetenskap- en tegnologiestudies. Studente word bekendgestel aan die werk van invloedryke denkers in die veld, soos Merton, Kuhn, Bloor, Latour en Knorr-Cetina. In die bestek van die wetenskaplike kennissosiologie word spesifiek aandag bestee aan die sosiale konstruksie van wetenskaplike werklikhede, die sosiale bestudering van wetenskaplike kontroverse, en die openbare verstaan van die wetenskap. 'n Fokus op Suid-Afrikaanse navorsingsbevindinge en gevallestudies word deurgaans in die module gehandhaaf. |